10 Apr

آندوسکوپی سینوس

جراحی آندوسکوپی سینوس و بینی در اتاق عمل توسط بی هوشی یا بی حسی موضعی انجام می شود. چیزی که این روش را از سایر روش های جراحی متمایز می کند، این است که در جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس ، آندوسکوپ فقط قسمتی از بینی و سینوس را که ملتهب است جراحی می کند و تنها دهانه سینوس گشادتر خواهد شد.

در این جراحی به بافت های سالم صدمه ای وارد نخواهد شد و بدون ایجاد هیچگونه برشی بر روی پوست ، آندوسکوپ وارد بینی بیمار می شود و پزشک جراح می تواند به تمام سینوس ها از جمله سینوس های پشانی ، زیر قاعده جمجمه ، ناحیه فک و دور چشم دسترسی پیدا کند.

جراح بینی بسته به نوع بیماری و ناحیه عفونت از بهترین لنز استفاده خواهد کرد و درمان را آغاز می نماید.

سینوس چیست؟

التهاب عفونی که با سر درد ، فشار روی چشم ها و بینی و گونه همراه است را سینوس یا سینوزیت می نامند.

سینوزیت دو دسته است: سینوزیت حاد و سینوزیت مزمن.

• طول درمان سینوزیت حاد 4 تا 6 هفته می باشد که با مصرف آنتی بیوتیک درمان می شود. اغلب، عواملی چون عفونت ویروسی یا باکتریایی ، آلودگی هوا و آلرژی باعث مبتلا شدن به سینوزیت حاد خواهد شد.
  • در سینوزیت مزمن قارچ و باکتری عامل زمینه ساز این بیماری هستند. درمان سینوزیت مزمن حداقل 1 تا 2 ماه طول می کشد و با مصرف آنتی بیوتیک و اسپری درمان می شود.

لازم به ذکر است در این جراحی هیچگونه برشی روی صورت یا دهان ایجاد نخواهد شد.

آندوسکوپی سینوس

علائم سینوزیت

1. عطسه
  2. گرفتگی بینی
  3. آب ریزش بینی
  4. چشمان اشک آلود

لازم به ذکر می باشد از مهم ترین نشانه های سینوزیت ، معاینه توسط پزشک می باشد؛ برای تشخیص نوع سینوزیت سیتی اسکن انجام خواهد شد ولی چنانچه سینوزیت فرد درمان نشود از روش آندوسکوپی سینوس برای تشخیص آن استفاده می کنند. با آندوسکوپی سینوس نیز می توانید سینوزیت خود را درمان کنید.

مراقبت های پیش از جراحی آندوسکوپی سینوس

1. برای رسیدن به نتیجه مطلوب فرد ملزم است قبل از جراحی اقداماتی را انجام دهد:
  2. قبل از انجام جراحی از مصرف داروهایی از قبیل آسپرین که در انعقاد خون اختلال ایجاد می کند جدا پرهیز کنید.
  3. 6 ماه قبل از عمل ، از مصرف الکل ، دخانیات ، مواد مخدر ، سیگار و هرگونه مواد دود زا خودداری کنید چراکه به روند بهبودی جراحی سرعت می بخشد.
  4. فرد ملزم است قبل از جراحی ، پزشک خود را از تمامی سوابق بیماری های قبلی و فعلی ، داروهای مصرفی و همچنین حساسیت های دارویی خود مطلع سازد.
  5. حضور متخصص ریه ، برای افرادی که علاوه بر پولیپ بینی ، به آسم هم مبتلا هستند، در روند بهبودی کمک می کند.
  6. گاهی ممکن است جراح برای کاهش التهاب های داخل بینی افراد داروهایی همچون آنتی بیوتیک و یا استروئیدی تجویز کند که حتما باید قبل از عمل مصرف کنید.

آندوسکوپی-سینوس

مراقبت های بعد از آندوسکوپی سینوس

• بعد از جراحی آندوسکوپی سینوس بیمار هامن روز مرخص خواهد شد و در صورتی که احساس درد و کمی خونریزی داشته باشید، دارو های مسکن برای شما تجویز خواهد شد.
  • بعد از گذشت حدود 5 الی 6 روز، نوبت به آن رسیده که بعد از برداشتن بانداژ هایی بعد از جراحی توسط جراح قرار داده شده بود ، میزان خونریزی فرد بررسی شود.
  • لازم به ذکر می باشد گاهی ممکن است بانداژ تا یک هفته برداشته نشود. در صورتی ک بانداژ آلوده نشده باشد، تعویض بانداژ ایرادی ندارد.
  • توجه داشته باشید که بعد از انجام آندوسکوپی سینوس ، از غذا های نرم و مایعات استفاده کنید؛ همچنین از خودرن غذا های سفت و سخت خودداری کنید. خوردن غذا های سفت ممکن است به بافت و بخیه های داخل بینی فشار وارد کند و منجر به خون ریزی شود. لازم به ذکر می باشد خوردن نمک و خوراکی های شور موجب افزایش التهاب و فشار خون در افراد خواهد شد، بنابراین تا جای ممکن مصرف سدیم را در رژیم غذایی خود به حداقل برسانید.
  • بینی به دلیل اینکه تنها عضو برجسته صورت می باشد ، مراقبت و جلوگیری از وارد شدن ضربه به آن مشکل است؛ به همین دلیل تا دو هفته بعد از آندوسکوپی سینوس ، از انجام فعالیت های ورزشی و روزانه اجتناب کنید. انجام فعالیت های ورزشی علاوه بر افزایش احتمال ضربه وارد شدن به بینی ، موجب افزایش ضربان قلب و در نتیجه بیشتر شدن فشار خون فرد می شود. بنابراین تا بهبودی کامل و بعد از اتمام دوره نقاهت از انجام این فعالیت ها پرهیز نمایید.
  • گاهی افراد بعد از جراحی به دلیل تراکم های بینی دچار سر درد های خفیفی می شوند به همین دلیل اغلب پزشکان دارو های مسکن را تجویز می کنند. همچنین به منظور جلوگیری از بروز عفونت ، آنتی بیوتیک تجویز خواهد شد.
  • توجه داشته باشید استفاده از آنتی بیوتیک ها به مدت یک هفته الزامیست و حتما باید استفاده شود.
  • سرم شستشو نیز با هدف جلوگیری از ابتلا به عفونت و تسکین درد تجویز خواهد شد.

دکتر عطار
دکتر فرید عطار- جراح پلاستیک صورت و آندوسکوپی- متخصص جراحی گوش حلق و بینی- دارای بورد تخصصی جراحی Asia Pacific