آندوسکوپی سینوس

جراحی آندوسکوپی سینوس

جراحی آندوسکوپی سینوس و بینی در اتاق عمل توسط بی هوشی یا بی حسی موضعی انجام می شود. چیزی که این روش را از سایر روش های جراحی متمایز می کند، این است که در جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس ، آندوسکوپ فقط قسمتی از بینی و سینوس را که ملتهب است جراحی می کند و تنها دهانه سینوس گشادتر خواهد شد. ( جراح بینی )

در این جراحی به بافت های سالم صدمه ای وارد نخواهد شد و بدون ایجاد هیچگونه برشی بر روی پوست ، آندوسکوپ وارد بینی بیمار می شود و پزشک جراح می تواند به تمام سینوس ها از جمله سینوس های پشانی ، زیر قاعده جمجمه ، ناحیه فک و دور چشم دسترسی پیدا کند.

جراح بینی بسته به نوع بیماری و ناحیه عفونت از بهترین لنز استفاده خواهد کرد و درمان را آغاز می نماید.

آندوسکوپی سینوس

سینوس چیست؟

التهاب عفونی که با سر درد ، فشار روی چشم ها و بینی و گونه همراه است را سینوس یا سینوزیت می نامند. سینوزیت دو دسته است: سینوزیت حاد و سینوزیت مزمن.

• طول درمان سینوزیت حاد 4 تا 6 هفته می باشد که با مصرف آنتی بیوتیک درمان می شود. اغلب، عواملی چون عفونت ویروسی یا باکتریایی ، آلودگی هوا و آلرژی باعث مبتلا شدن به سینوزیت حاد خواهد شد.
  • در سینوزیت مزمن قارچ و باکتری عامل زمینه ساز این بیماری هستند. درمان سینوزیت مزمن حداقل 1 تا 2 ماه طول می کشد و با مصرف آنتی بیوتیک و اسپری درمان می شود.

لازم به ذکر است در این جراحی هیچگونه برشی روی صورت یا دهان ایجاد نخواهد شد.

علائم سینوزیت

1. عطسه
  2. گرفتگی بینی
  3. آب ریزش بینی
  4. چشمان اشک آلود

لازم به ذکر می باشد از مهم ترین نشانه های سینوزیت ، معاینه توسط پزشک می باشد؛ برای تشخیص نوع سینوزیت سیتی اسکن انجام خواهد شد ولی چنانچه سینوزیت فرد درمان نشود از روش آندوسکوپی سینوس برای تشخیص آن استفاده می کنند. با آندوسکوپی سینوس نیز می توانید سینوزیت خود را درمان کنید.

مراقبت های پیش از جراحی آندوسکوپی سینوس

طبق توصیه دکتر فرید عطار ، افراد پیش از انجام عمل جراحی آندوسکوپی سینوس ، باید یک سری دستورالعمل ها را رعایت نمایند که در ذیل ، به مهم ترین آن ها اشاره شده است.

1. دقت در مصرف به موقع و منظم داروهای تجویز شده توسط پزشک ، دارای اهمیت به سزایی می باشد و به هیچ عنوان نباید در این باره ، سهل انگاری کرد.
  2. استعمال دخانیات و همچنین ، مصرف الکل پیش از جراحی می تواند موجب بروز اختلال در روند عمل آندوسکوپی سینوس ، شود ؛ به همین علت ، بیماران باید از مدتی قبل از انجام جراحی از مصرف این موارد خودداری کنند.
  3. طبق توصیه پزشک ، پیش از جراحی آندوسکوپی سینوس ، باید از مصرف داروهایی که موجب بروز اختلال در انعقاد خون می شوند ، اجتناب شود ؛ چرا که ممکن است ، احتمال بروز خونریزی در حین عمل را افزایش دهد.
  4. فرد ملزم است قبل از جراحی ، پزشک خود را از تمامی سوابق بیماری های قبلی و فعلی ، داروهای مصرفی و همچنین حساسیت های دارویی خود مطلع سازد.
  5. حضور متخصص ریه ، برای افرادی که علاوه بر پولیپ بینی ، به آسم هم مبتلا هستند، در روند بهبودی کمک می کند.
  6. گاهی ممکن است جراح برای کاهش التهاب های داخل بینی افراد داروهایی همچون آنتی بیوتیک و یا استروئیدی تجویز کند که حتما باید قبل از عمل مصرف کنید.

آندوسکوپی-سینوس

دوران نقاهت جراحی آندوسکوپی سینوس

دوران نقاهت عمل جراحی آندوسکوپی سینوس ، طولانی نمی باشد ؛ به طوری که افراد پس از گذشت مدت زمان بسیار کوتاه ، می توانند به سرکار بازگشته و به انجام امور روزانه خود بپردازند ؛ البته لازم به ذکر است ، چگونه سپری کردن این دوران ، از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد ؛ زیرا عدم انجام توصیه های پزشک ، می تواند منجر به بروز عواقب جبران ناپذیر گردد ؛ بنابراین ، به هیچ عنوان در رعایت دستورالعمل هایی که پزشک به شما توصیه کرده ، سهل انگاری نکنید.

مراقبت های بعد از آندوسکوپی سینوس

• بعد از جراحی آندوسکوپی سینوس بیمار هامن روز مرخص خواهد شد و در صورتی که احساس درد و کمی خونریزی داشته باشید، دارو های مسکن برای شما تجویز خواهد شد.
  • بعد از گذشت حدود 5 الی 6 روز، نوبت به آن رسیده که بعد از برداشتن بانداژ هایی بعد از جراحی توسط جراح قرار داده شده بود ، میزان خونریزی فرد بررسی شود.
  • لازم به ذکر می باشد گاهی ممکن است بانداژ تا یک هفته برداشته نشود. در صورتی ک بانداژ آلوده نشده باشد، تعویض بانداژ ایرادی ندارد.
  • توجه داشته باشید که بعد از انجام آندوسکوپی سینوس ، از غذاهای نرم و مایعات استفاده کنید؛ همچنین از خودرن غذاهای سفت و سخت خودداری کنید. خوردن غذاهای سفت ممکن است به بافت و بخیه های داخل بینی فشار وارد کند و منجر به خون ریزی شود. لازم به ذکر می باشد خوردن نمک و خوراکی های شور موجب افزایش التهاب و فشار خون در افراد خواهد شد، بنابراین تا جای ممکن مصرف سدیم را در رژیم غذایی خود به حداقل برسانید.

مراقبت های بعد از آندوسکوپی سینوس

• بینی به دلیل اینکه تنها عضو برجسته صورت می باشد ، مراقبت و جلوگیری از وارد شدن ضربه به آن مشکل است؛ به همین دلیل تا دو هفته بعد از آندوسکوپی سینوس ، از انجام فعالیت های ورزشی و روزانه اجتناب کنید. انجام فعالیت های ورزشی علاوه بر افزایش احتمال ضربه وارد شدن به بینی ، موجب افزایش ضربان قلب و در نتیجه بیشتر شدن فشار خون فرد می شود. بنابراین تا بهبودی کامل و بعد از اتمام دوره نقاهت از انجام این فعالیت ها پرهیز نمایید.
  • گاهی افراد بعد از جراحی به دلیل تراکم های بینی دچار سر درد های خفیفی می شوند به همین دلیل اغلب پزشکان داروهای مسکن را تجویز می کنند. همچنین به منظور جلوگیری از بروز عفونت ، آنتی بیوتیک تجویز خواهد شد.
  • توجه داشته باشید استفاده از آنتی بیوتیک ها به مدت یک هفته الزامیست و حتما باید استفاده شود.
  • سرم شستشو نیز با هدف جلوگیری از ابتلا به عفونت و تسکین درد تجویز خواهد شد.

هزینه جراحی آندوسکوپی سینوس

به عزیزانی که تمایل به اطلاع از هزینه جراحی آندوسکوپی سینوس دارند ، توصیه می شود به پزشک مراجعه کرده و تحت معاینه قرار گیرند ؛ ایشان پس از انجام بررسی های مورد نیاز هزینه قطعی عمل آندوسکوپی سینوس را اعلام خواهند کرد.