جراحی انحراف بینی

تیغه بینی در ناحیه جلوی بینی قرار دارد که به صورت غضروفی چهار گوش می باشد و بینی را از داخل به دو قسمت مساوی تقسیم می کند ؛ در صورتی که این تیغه کج شده یا دچار شکستگی شود انحراف بینی رخ می دهد. ( جراحی بینی )

دلایل انحراف تیغه بینی

هر یک از موارد زیر ، می توانند زمینه ساز انحراف تیغه بيني باشند :

• وارثت
  • شرایط ژنتیکی ؛ از جمله سندرم مارفان ، هموسیستینوری ، سندرم اهلر ، دانلوس
  • مورد فشار قرار گرفتن بینی یا نوعی از تروما در زمان تولد
  • مورد آسیب قرار گرفتن بینی یا ناحیه بینی

علائم انحراف بيني

• گرفتگی یکی از حفره ها یا هر دو حفره بینی و ایجاد اختلال در تنفس
  • اختلال در خواب
  • خون دماغ مکرر
  • ترشحات در پشت حلق
  • خشکی دهان به دلیل تنفس با دهان باز
  • احساس فشار و گرفتگی در مجرای تنفسی بینی
  • درد در ناحیه سر و صورت
  • عفونت مکرر سینوس
  • تنفس صدادار و خروپف
  • قطع تنفس در خواب ، نیز از دیگر علائم انحراف بيني می باشد که کمتر در میان بیماران مشهود است ؛ در صورت وقوع این عارضه ، ممکن است بیمار در معرض خطر اختلالات قلبی ـ عروقی قرار گیرد ، لذا انحراف بيني حتما باید تحت درمان قرار گیردد.

تشخيص انحرف بيني

برای تشخیص انحراف تیغه بینی ابتدا فرد توسط جراح بینی تحت معاینه ابتدایی قرار می گیرد ؛ در برخی موارد بنا به صلاحدید پزشک ممکن است به منظور تشخیص قطعی این اختلال ، آندوسکوپی بینی و سی تی اسکن تجویز گردد.

درمان انحراف بینی

چنانچه انحراف تیغه بینی ، خفیف باشد به‌ جز درمان علائمی نظیر سینوزیت یا احتقان بینی که به تجویز پزشک و به کمک آنتی‌بیوتیک و ضد احتقان درمان می گردد ، نیاز به درمان خاصی ندارد.

در صورتی که انحراف تیغه بيني شدید باشد و مشکلات قابل ‌توجهی ایجاد نماید ، برای درمان انحراف بيني نیاز به جراحی انحراف تیغه بيني می باشد.

نحوه جراحی انحراف تیغه بینی

جراحی انحراف بيني ، درصورت به تکامل رسیدن رشد بینی در فرد انجام می گیرد ؛ در این نوع جراحی بینی ، برش های کوچکی در نواحی دارای انحراف ایجاد می شود و قسمتی از بافت غضروفی یا استخوان تیغه بینی اصلاح یا برداشته می شود ؛ جراح بینی در این جراحی به طور همزمان عمل جراحی سینوس ها و شاخک های بینی نیز انجام می پذیرد.

عمل انحراف بینی صرفا موانعی که منجر به ایجاد اختلال در مسیر تنفس شده اند را اصلاح می نماید و در شکل ظاهری بینی و اصلاح کجی بینی اثری نخواهد داشت ؛ بنابراین در صورتی که بیماری خواستار اصلاح تیغه بيني و بر طرف نمودن کجی ظاهری بینی باشد باید عمل جراحی انحراف تیغه بینی را همزمان با جراحی زیبایی بینی انجام دهد.

انحراف بینی

آیا ممکن است سر درد در افراد ناشی از انحراف بینی باشد ؟

لازم به ذکر است ؛ انحراف تیغه میانی بيني ، به تنهایی منجر به بروز سر درد نمی شود و کسانی از سر درد شکایت دارند ، از میگرن یا سر درد تنشی رنج می برند ؛ اما در مواقعی که انحراف بيني ، بسیار شدید باشد ؛ به طوری که دارای نقاط تماسی باشد ؛ می تواند موجب بروز درد در نواحی از صورت و سر گردد.

آیا در جراحی انحراف بيني ، کجی ظاهری بینی نیز اصلاح می شود ؟

جراحی انحراف بيني ، تنها با اصلاح تیغه میانی بيني و بهبود مسیر تنفس همراه می باشد ؛ کسانی که مایل به اصلاح فرم ظاهری بيني خود نیز هستند ، می توانند جراحی انحراف و زیبایی بيني را همزمان انجام دهند ؛ در علم پزشکی از این جراحی ، تحت عنوان سپتورینوپلاستی یاد می شود.

چه سنی برای عمل انحراف بینی مناسب می باشد ؟

بهترین سن جهت انجام جراحی زیبایی بینی ، پس از اتمام سن بلوغ می باشد ؛ چرا که در این زمان ، رشد بینی کامل شده و دیگر انجام عمل بینی ، موجب بروز اختلال در آن نمی گردد.

هزینه عمل انحراف بيني

هزینه عمل انحراف بيني در هر فرد ، بسته به میزان ناهنجاری های موجود متغیر می باشد ؛ به همین علت ، ما به عزیزانی که در این باره سوال دارند ، توصیه می کنیم به پزشک مراجعه نمایند ؛ ایشان پس از انجام معاینات مورد نیاز هزینه دقیق جراحی انحراف بيني را اعلام خواهند کرد.

در رابطه با پرداخت هزینه جراحی انحراف بيني توسط بیمه ، باید ذکر کرد شرکت های بیمه ، هزینه عمل های درمانی را پرداخت می کنند.