تاثیر ضخامت پوست بر جراحی بینی

ضخامت پوست بینی یکی از عوامل تاثیرگذار در نتایج جراحی بینی است که اغلب افراد نسبت به تاثیرات آن بر نتایج عمل اطلاعات کافی ندارند. به طور کلی پوست بینی آقایان از خانم‌ها ضخیم‌تر است، همچنین برخی نژادها مانند مردم اروپای شرقی و آفریقا پوست بینی ضخیم‌تری دارند. در ادامه‌ی این مقاله به بررسی تاثیر پوست ضخیم بینی در عمل بینی می‌پردازیم. 

01:59
truncate dir-rtl

جراحی بینی پوست پرتقالی

تاثیر پوست ضخیم بینی بر رینوپلاستی

پوست بینی ساختار اسکلت داخلی بینی را می‌پوشاند و هرگونه تغییر در ساختار زیرین روی پوست بینی نیز دیده می‌شود.

ضخامت پوست بینی می‌تواند هم در روش جراحی و هم در نتایج جراحی تاثیر داشته باشد. پوست نازک و پوست ضخیم در اطراف بینی هر کدام مزایا و معایب خاصی دارد. یک جراح باتجربه پیش از جراحی ابتدا به بررسی ضخامت پوست بینی می پردازد تا بتواند رویکرد مناسبی را برای بیمار در نظر بگیرد.

معرفی بهترین جراح بینی در کرج به همراه آلبوم تصاویر نمونه کار

به طور کلی تاثیر پوست ضخیم بینی بر رینوپلاستی بدین صورت است:

  • افرادی که پوست بینی ضخیم‌تری دارند معمولاً لبه‌های بینی و نوک بینی آنها نیز پهن‌تر است و همین ویژگی باعث می‌شود جراحی بینی سخت‌تر باشد.
  • پوست ضخیم باعث می‌شود که بافت اسکار بیشتری در زیر پوست ایجاد شود. ادم که پس از جراحی ایجاد می‌شود در افرادی که پوست ضخیم دارد فضایی را ایجاد می‌کند که می‌تواند با بافت اسکار پر شود. به همین دلیل به بیمارانی که پوست بینی ضخیم‌تری دارند توصیه می‌شود که جهت جلوگیری از پولی بیک استروئيد تزریق نمایند.
  • تکنیک جراحی ساختاری برای افرادی که پوست بینی ضخیمی دارند توصیه می‌شود. این افراد معمولا برای کسب نتایج خوب نیاز به پیوند غضروف دارند زیرا ساختار غضروفی قوی ندارند.
  • برداشتن بافت اضافه در این بیماران باید با احتیاط انجام شود زیرا فضای خالی ایجاد شده ممکن است با بافت اسکار پر شود.
  • در اغلب موارد جراحی بینی با پوست ضخیم به روش جراحی باز انجام می‌شود. در جراحی باز یک برش کوچک روی پایه‌ی بینی بین دو سوراخ بینی ایجاد می‌شود.
00:28
truncate dir-rtl

عمل بینی با نوک گوشتی

تفاوت پوست ضخیم و نازک در جراحی بینی

  • پوست نازک بینی تغییرات استخوانی و غضروفی که در حین جراحی ایجاد می‌شود را به خوبی نشان می‌دهد اما مشکلی که ممکن است ایجاد نماید این است که هرگونه بی نظمی هم که در طی جراحی ایجاد شود به وضوح نمایان می‌کند.

حتی نتایج بهترین جراحی‌ها هم ممکن است دچار عدم تقارن‌های جزئی باشد که این موضوع در پوست نازک با وضوح بسیاری مشخص خواهد شد. بنابراین زمانی که پوست بینی نازک است باید جراحی با دقت بیشتری انجام شود.

اما پوست بینی ضخیم می‌تواند مشکلاتی مانند عدم تقارن و یا مشکلات جزئی دیگر که در حین جراحی ایجاد می‌شود را پنهان نماید.

  • پوست بینی ضخیم معمولاُ یک لایه چربی زیر جلدی دارد و این لایه می‌تواند تورم و ادم را برای مدت طولانی‌تری در خود نگه داری نماید و به همین دلیل پوست بینی ضخیم معمولاُ به مدت زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارد.

افرادی که پوست بینی نازک دارند معمولاُ شش ال 12 ماه بعد از جراحی می‌توانند نتایج جراحی را ببینند اما پوست بینی ضخیم به حدود یک الی دو سال زمان جهت از بین رفتن تورم و ترمیم نوک بینی زمان نیاز دارد.

01:01
truncate dir-rtl

آیا داروی برای کم شدن ضخامت پوست وجود دارد؟

نشانه‌های پوست ضخیم بینی

بینی‌هایی که پوست ضخیم دارند دارای آناتومی متفاوتی نسبت به بینی‌هایی با پوست نازک هستند که عبارت است از:

  • اکثر بینی‌هایی با پوست ضخیم یک لایه چربی در زیر پوست دارند که باعث می‌شود بینی حجیم‌تر به نظر برسد.
  • لایه‌ی چربی در بینی‌هایی با پوست ضخیم باعث می‌شود که غضروف و ساختار استخوانی اسکلت داخلی بینی پوشانده شوند.
  • لبه‌های بینی و نوک بینی در افرادی که پوست ضخیم دارند پهن‌تر است.

نتیجه عمل بینی در افرادی که پوست ضخیم بینی دارند

اگر جراحی بینی افرادی که پوست بینی ضخیم دارند توسط یک جراح باتجریه صورت بگیرد می‌توانند نتایج خوبی را از عمل کسب کنند. همان طور که اشاره کردیم پوست بینی ضخیم می‌تواند مشکلات جزئی که حین جراحی ایجاد می‌شود را بپوشاند اما بیشتر مستعد تشکیل بافت اسکار است. بنابراین پیگیری‌های پس از جراحی باید طبق برنامه زمان بندی شده انجام شود تا در صورت تشکیل بافت اسکار، راهکارهای درمانی مناسب ارائه شود.

بینی‌هایی که پوست بینی ضخیم‌تری دارند معمولاُ برای مدت بیشتری دچار ادم و تورم خواهند بود بنابراین جهت مشاهده‌ی نتایج جراحی باید مدت زمان بیشتری صبر کنید تا تورم و التهاب بینی فروکش نماید.

به طور خلاصه مزایای جراحی بینی با پوست ضخیم بدین صورت است:

  •  عیوب جزئي جراحی را می‌پوشاند
  • بافت اسکار کمتری پس از جراحی کمتر دیده می‌شود.

معایب جراحی با پوست بینی ضخیم

  • تکنیک‌های تهاجمی برای جراحی نیاز دارد.
  • روند بهبود طولانی تر است.

دکتر فرید عطار

دارای سابقه حدود بیش از 7000 جراحی بینی
گذراندن دوره تکمیلی راینولوژی در سنگاپور و انگلیس
بیش از 1000 جراحی آندوسکوپی سینوس و سایر جراحی های صورت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا