جراحی بینی شکسته

عمل جراحی بینی شکسته

جراحی بینی شکسته : اغلب بر اثر برخورد ضربه به استخوان بینی ، بینی دچار شکستگی می شود. شکستگی بینی از شایع ترین شکستگی های صورت می باشد.( جراحی بینی )

چنانچه بینی دچار شکستگی شود ، به منظور ترمیم بینی شکسته جراحی بینی انجام می شود. البته گاها ممکن است نیاز به جراحی نباشد و تنها با جا انداختن بینی ، ترمیم بینی انجام شود.

لازم به ذکر می باشد زمان مناسب برای جا انداختن بینی حداکثر تا 10 روز اول می باشد، بنابراین چنانچه دچار شکستگی بینی شدید، فورا به جراح بینی مراجعه نمایید.

شکستگی بینی در سنین جوانی موجب جا به جایی و شکستگی قطعات بزرگتر استخوان بینی خواهد شد ولی در افراد مسن تر، به دلیل شکننده بودن استخوان بینی آنها، امکان خرد شدن بینی وجود دارد.

جراحی بینی شکستهنحوه انجام جراحی بینی شکسته

• جا اندختن به روش بسته

چنانچه شکستگی بینی جزئی باشد ، جا انداختن بینی در مطب و با بی هوشی موضعی انجام خواهد شد. در این روش داخل بینی پانسمان و بیرون بینی گچ گرفته می شود. پانسمان و گچ بینی تا حداکثر یک هفته بعد برداشته خواهد شد.

• جا انداختن به روش باز

در این روش برشی به عرض 2 میلی متر در ناحیه بین دو سوراخ بینی ( کلوملا ) ایجاد خواهد شد و پس از جداسازی پوست از ساختار بینی ، استخوان های شکسته در جای اصلی خود قرار می گیرند.

بینی شکسته چه علائمی دارد ؟

1. احساس درد در ناحیه بینی
  2. کبودی بینی
  3. متورم شدن بینی
  4. کبودی اطراف چشم
  5. کج شدن بینی

مزایای جراحی بینی شکسته

گاهی شکستگی بینی علاوه بر ایجاد تغییرات در فرم ظاهری بینی ، موجب بروز مشکلات تنفسی خواهد شد. بنابراین در جراحی بینی علاوه بر فرم دهی و ترمیم ظاهر بینی ، به اصلاح مشکلات تنفسی نیز پرداخته می شود.

هزینه عمل شکستگی بینی چقدره ؟

هزینه انجام جراحی بینی شکسته با توجه به میزان ایرادات بینی ، شدت شکستگی و همچنین هزینه های جانبی چون دستمزد جراح ، برای هر فرد متفاوت می باشد.

مراقبت های بعد از جراحی بینی شکسته

افرادی که تحت عمل جراحی بینی قرار می گیرند باید به این نکته توجه داشته باشند که انجام جراحی پایان کار نیست و نتیجه نهایی به مراقبت های پس از آن نیز بستگی دارد. در واقع پس از جراحی بینی همه بیماران با شدت های مختلف با عوارضی همچون درد ، تورم ، کبودی و گلو درد مواجه می شوند که با انجام اقدامات مراقبتی می توانند شدت آن را کنترل کرده و از افزایش آن ها جلوگیری کنند.

از جمله مراقبت های پس از جراحی بینی عبارتنداز :

• گلودرد به دلیل گذاشتن لوله بیهوشی در گلو حین عمل ایجاد می شود. این درد حدود یک روز احساس شده و با مصرف مایعات گرم بهبود می یابد.
  • معمولا پس از جراحی بینی افراد درد چندانی احساس نمی کنند اما در صورت درد داشتن می توانید از دارو های مسکنی که پزشک برای شما تجویز نموده استفاده کنید.
  • هر یک از دارو های تجویز شده دلیل خاصی دارند بنابراین مصرف آن ها را فراموش نکنید و به صورت مرتب استفاده کنید. همچنین خودسرانه هیچ دارویی را کنار نگذارید و تا آخر مصرف کنید.
  • توجه داشته باشید که تا دو هفته پس از جراحی بینی مصرف دارو هایی که در خانواده آسپرین ، وارفارین و بروفن هستند ممنوع می باشد. چرا که این دارو ها غلظت خون را کاهش داده و ریسک خونریزی را بیشتر می کنند. همچنین سبب افرایش کبودی صورت می شوند.
  • حداقل تا یک ماه بدون مشورت با جراح بینی خود ، هیچ دارویی استفاده نکنید.
  • میزان کبودی و تورم در همه افراد یکسان نیست و معمولا تا سه روز اول بیشتر می شوند. بنابراین بهتر است در این مدت چندان به آینه نگاه نکنید.
  • پدید آمدن کبودی و تورم پس از عمل بینی امری بدیهی است ، اما شما می توانید تا سه روز به منظور کنترل آن ها از کمپرس یخ استفاده کنید. کمپرس را به روی چشم ها و گونه ها قرار داده و مراقب باشید که به بینی فشاری وارد نکند.
  • استفاده از آب کرفس یا آب آناناس هم به کاهش این عوارض کمک می کنند.

سایر مراقبت های بعد از جراحی بینی

• روزی که مرخص می شوید تا چند ساعت تنها مایعات مصرف کنید. پس از چند ساعت می توانید از غذا های آبکی همچون سوپ میل نمایید.
  • حداقل تا یک هفته توصیه می شود که از مواد غذایی نرم که نیازی به جویدن ندارند میل کنید.
  • همچنین مصرف نمک و ادویه را کاهش دهید.
  • به مدت یک ماه رو به بالا و طاقباز بخوابید و برای کمک کردن به کاهش تورم صورت خود از چند بالش استفاده کنید تا سر بالا تر از پاها قرار بگیرد.
  • دوران نقاهت جراحی بینی یک هفته است، بنابراین در این مدت فقط استراحت کنید و از انجام کار های غیرضروری خودداری نمایید.
  • انجام کار های سنگین سبب افزایش تورم و کبودی صورت می شوند.