جراحی پولیپ بینی

پولیپ بینی ، توده ای نرم و غیر سرطانی می باشد که موجب انسداد راه هوایی بینی یا سینوس ها می شود ؛ این توده به شکل خوشه انگور آویزان است که بر اثر التهاب مزمن ، عفونت مکرر ، آسم ، آلرژی ، حساسیت دارویی یا اختلالات ایمنی رخ می دهد ؛ اغلب پولیپ های کوچک دارای علائم خاصی نمی باشند ، اما در صورت بزرگ بودن این توده ، موجب بروز مشکلات تنفسی خواهد شد. ( جراح بینی )

معمولا پوليپ بيني در بزرگسالان شایع تر از کودکان می باشد ؛ در بیشتر مواقع پوليپ بيني با مصرف دارو کوچک یا از بین می روند ، اما گاهی تنها راه حل موجود برای برداشتن این توده غیر سرطانی ، جراحی می باشد ؛ لازم به ذکر است ممکن است حتی بعد از درمان موفق هم ، پولیپ ها باز گردند.

نکاتی درباره پولیپ بینی

• پولیپ ها ، نوعی بیماری مزمن هستند.
  • این توده بر اثر التهاب حفره بینی و سینوس ها پدید می آید.
  • در واقع پوليپ بيني ، غیر سرطانی می باشد.
  • پوليپ بینی نرم ، متورم و کیسه مانند است.
  • افراد مبتلا به پوليپ بيني ، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری هایی ؛ چون آسم و حساسیت به آسپرین می باشند.
  • در برخی مواقع پوليپ بيني ، موجب بروز مشکلات جدی چون مننژیت می شود.

علائم پولیپ بینی

همانطور که گفته شد ، پوليپ بيني کوچک دارای علامت خاصی نیست و فرد مبتلا ممکن است ، اصلاً متوجه این توده نشود ؛ اما پولیپ های بزرگ دارای علائم زیر می باشند :

• آبریزش بینی
  • گرفتگی مداوم
  • خرناس کشیدن
  • فقدان حس چشایی
  • آبریزش از عقب بینی
  • درد صورت یا سر درد
  • درد در دندان های فک بالا
  • کاهش یا عدم وجود حس بویایی
  • احساس فشار به روی پیشانی و صورت

از کجا بدانیم پوليپ بيني داریم ؟

همانطور که می دانید ؛ بینی ، عضو بسیار حساسی می باشد که کوچکترین مشکل در آن ، منجر به بروز اختلال در عملکرد بینی ، می شود ؛ پوليپ بيني نیز یکی از مشکل سازترین عوامل بینی ، بوده که با بزرگ شدن با علائم و نشانه های بسیاری همراه است که یکی از بارزترین آن ها ، مشکلات تنفسی است.

در بخش علائم پوليپ بيني ، به طور کامل در رابطه با نشانه های آن توضیح داده شده است ؛ با مطالعه آن ، می توانید به اطلاعات بیشتری دست یابید.

زمان مناسب برای مراجعه به پزشک به منظور درمان پوليپ بيني

در صورتی که علائم ذکر شده بیش از سه روز طول کشید ، حتما به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید ؛ توجه داشته باشید ، علائم بیماری سینوزیت مزمن و پوليپ بيني شباهت بسیاری به علائم بیماری سرماخوردگی دارد ؛ در صورت داشتن علائم زیر فورا به پزشک مراجعه نمایید.

1. مشکل جدی در تنفس
  2. وخامت و بدتر شدن ناگهانی علائم
  3. دو بینی ، کاهش دید یا توانایی محدود در حرکت چشم ها
  4. ورم شدید اطراف چشم
  5. سر درد شدید همراه با تب بالا یا ناتوانی در خم کردن سر به جلو

جراحی پولیپ بینی

در صورتی که بعد از دارو درمانی پوليپ بيني برطرف نشود ، به کمک جراحی آندوسکوپی سینوس پوليپ بيني درمان خواهد شد.

درمان پوليپ بيني

همانطور که گفته شد ؛ آخرین راه درمان پوليپ بيني ، انجام عمل جراحی آندوسکوپی می باشد ؛ بسیاری از افراد ، با پیشنهاد انجام جراحی توسط پزشک دچار استرس و نگرانی می شوند ؛ در صورتی که عمل جراحی پولیپ بینی ، هیچ گونه نگرانی ندارد ؛ چرا که این جراحی ، به صورت سرپایی بوده و پزشک بسیار ساده و راحت پولیپ را از بینی ، خارج می کند.

لازم به ذکر است ؛ رعایت مراقبت های قبل و بعد از عمل پوليپ بيني ، به روند صحیح جراحی و تسریع در بهبودی کمک می کند ؛ بنابراین ، به هیچ عنوان در این باره سهل انگاری نکنید.

هزینه جراحی پوليپ بيني

هزینه جراحی پولیپ بینی توسط پزشک ، پس از انجام معاینات و بررسی های مورد نیاز انجام می گیرد ؛ بنابراین ، در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این باره ، به پزشک مراجعه نمایید.

آیا هزینه جراحی پولیپ بینی توسط بیمه ، پرداخت می شود ؟

از آنجایی که جراحی پولیپ بینی در دسته عمل های درمانی ، قرار می گیرد ؛ شرکت های بیمه ، کل یا بخشی از هزینه آن را متقبل می شوند.